ویژگی های فنی جالب اتومبیل های فرمول یک

             

موتور و جعبه دنده

موتورهای هشت سیلندر فرمول یک (2400سی سی حجم) به قدرت هایی بیش از710 اسب بخار دست یافته اند اما از سال 2007 دور موتور به 19000 دور در دقیقه محدود شده است. این در حالی است که وزن موتور کمتر از 90 کیلو گرم است و وزن کل اتوموبیل باید کمتر از 605 کیلو گرم باشد. به عنوان مقایسه یک موتور اتوموبیل طراحی شده برای مصارف عمومی ممکن است حدود 2000 سی سی حجم و 130 اسب بخار قدرت و دور موتوری معادل 6000 دور در دقیقه داشته باشد. البته از آن جا که هدف اصلی موتور فرمول یک تولید حد اکثر سرعت است مصرف آن به بیش از 60 لیتر در 100 کیلو متر می رسد در حالی که اتوموبیل معمولی کمتر از 10 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف دارد. جعبه دنده یکی از پیچیده ترین اجزای اتوموبیل فرمول یک محسوب می شود. بیش از 200 سنسور وضعیت موتور را می سنجند و با استفاده از ابزار های کمکی بهترین زمان برای تغییر دنده را مشخص می کنند. تغییر دنده توسط پدالی انجام می شود که پشت فرمان به نحوی نصب شده که راننده با فشار انگشتان می تواند دنده عوض کند.

                   

                  

                  

شاسی

این قسمت ساخته شده از فیبر کربن است و از آن جا که بر اساس قوانین نباید در عملکرد آیرودینامیک اتوموبیل تاثیر داشته باشد کف آن صاف است. این قطعه انعطاف پذیر با وزنی حدود 30 کیلو گرم باید بتواند فشار متناوب آیرودینامیک را تحمل کند که گاه معادل دو تن وزن می شود. در عین حال چون راننده عملا داخل شاسی می نشیند قسمت عمده ای از ایمنی راننده به استقامت شاسی بستگی دارد.

                     

/ 0 نظر / 85 بازدید